Studia podyplomowe w zakresie Pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) poszerzają wiedzę i kompetencje słuchaczy o metody terapii zaburzeń rozwojowych dziecka. Zwiększają efektywność pracy pedagogicznej każdego nauczyciela oraz przygotowują do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i narzędzia z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej niezbędne do:
- samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego,
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
W trakcie studiów i praktyk pedagogicznych słuchacze nabędą wiedzę i umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specyficznymi i trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz niespecyficznymi (niepełnosprawności, zagrożenie niedostosowaniem społecznym i niedostosowanie społeczne, zaburzenia neurorozwojowe) trudnościami w rozwoju i nauce;
- konstruowania diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się;
- zasad i sposobów konstruowania indywidualnych programów kształcenia, korekcji i kompensacji;
- doboru właściwych do zaburzenia dziecka metod pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
- prowadzenia zajęć specjalistycznych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w rozwoju oraz uczeniu się;
- właściwej interpretacji opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne;
- współpracy z rodziną ucznia z trudnościami w uczeniu się;
- umiejętności stosowania przepisów prawa oświatowego dotyczących organizowania kształcenia, pomocy, wsparcia i opieki dla tych dzieci i uczniów w przedszkolach, szkołach i placówkach oraz prowadzenia dokumentacji.